Vergoedingen
Om een behandeling vergoed te krijgen van uw zorgverzekeraar heeft u een verwijzing van uw huisarts of een andere arts nodig. Wanneer u een dergelijke verwijzing niet heeft of misschien niet wil dan komen de kosten voor eigen rekening.
De praktijk levert generalistische basis GGZ (GBGGZ). Echter worden niet alle diagnoses meer vergoed. Zie het kopje ‘Zelfbetaler en niet verzekerde zorg’ hieronder.
Het zorgprestatiemodel
Op 1 januari 2022 is het zorgprestatiemodel ingevoerd. Het zorgprestatiemodel gaat níet over de zorg die u krijgt, maar wél over hoe de rekening is opgebouwd. Vanaf 1 januari 2022 wordt uw behandeling niet meer na afronding in één keer afgerekend (wat tot eind december 2021 nog wel geval was), maar als losse zorgprestaties. De Nederlandse Zorgautoriteit heeft voor alle zorgprestaties maximum tarieven vastgesteld. Het bedrag wat gefactureerd wordt is gekoppeld aan de setting (ambulant – kwaliteitsstatuut sectie II) , beroepsgroep (gz-psychologen), prestatie (diagnostiek of behandeling) en de duur van de prestatie. Hierbij hanteer ik voor diagnostiek afspraken 60 minuten en voor behandelafspraken 45 of 60 minuten. Voor de gehanteerde tarieven zie het document NZA Tarieven 2025. Er zal maandelijks gefactureerd worden.
Over het zorgprestatiemodel kunt u meer lezen via deze link op de website van de LVVP.
Contracten met zorgverzekeraars
In 2025 heeft praktijk Denmar met drie zorgverzekeraars een contract:
– Zilveren Kruis (incl. FBTO, Interpolis, De Friesland)
– VGZ (incl. IZA, UMC, Univé zorg)
– per 1 april CZ (centrale zorgverzekeringen nzv, ohra)
Er zijn geen contracten met:
– CZ / Menzis / DSW / Salland / ONVZ / asr /caresq / zorg en zekerheid
Wanneer u bij een andere partij verzekerd bent dan is de factuur aan u gericht en declareert u zelf uw kosten bij de verzekering. De verzekeraar is bij een diagnose verplicht (een deel van) de kosten te vergoeden vanwege de BIG (Beroepen in de individuele gezondheidszorg) registratie van de behandelaar. De hoogte van uw vergoeding hangt af van uw polis.
Kosten voor cliënten / behandeltarieven
De praktijk hanteer de maximale NZA- tarieven van 2025. Voor deze tarieven zie het document NZA Tarieven 2025.
De cliënten die niet verzekerd zijn bij Zilveren Kruis of VGZ zullen een gedeeltelijke vergoeding krijgen van hun verzekeraars. Hoe hoog dit bedrag is hangt af van de polis die u heeft. Heeft u een naturapolis dan wordt een deel van de kosten vergoed en komt het overige deel voor eigen rekening. Het is verstandig om voorafgaand aan de behandeling contact op te nemen met uw zorgverzekeraar om te informeren tegen welk percentage van het NZA tarief een behandeling vergoed wordt. Vraag bij uw verzekeraar naar het precieze percentage voor ‘ongecontracteerde’ verzekerde zorg in de bggz, zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Iedereen in Nederland heeft een eigen risico van 385 euro. Wanneer u dit eigen risico nog niet gebruikt heeft voor 2025 dan zal uw zorgverzekering dit waarschijnlijk allereerst bij u in rekening brengen. Houd er dus rekening mee dat dit extra kosten kunnen zijn.
Zelf betalen en niet verzekerde zorg
Niet alle ggz-behandelingen worden vergoed. Zo komt de diagnose aanpassingsstoornis niet meer voor vergoeding in aanmerking, evenals identiteitsproblemen en werk- en relatieproblemen.
Behandelingen die niet onder de verzekerde zorg vallen, wordt ‘niet-basispakkerzorg’ genoemd (voorheen ovp) en wordt in rekening gebracht bij de cliënt. Het tarief is 138,15 euro (NZA-tarief 2025) geldt voor een behandelsessie met een aaneengesloten tijdspanne. Daarbij wordt uitgegaan van een duur van 60 minuten per behandelgesprek, inclusief indirecte tijd.
Samenvattend: het maximumbedrag van € 138,15 euro geldt voor onverzekerd zorg, per cliënt, per aaneengesloten behandelgesprek van 60 minuten inclusief indirecte tijd. Hierover maakt de behandelaar voorafgaand aan de behandeling heldere afspraken met u omdat u zelf betaald.
‘No show’
Bij het niet verschijnen op een afspraak zonder afmelding wordt de gereserveerde tijd niet meer door de zorgverzekeraar vergoed. In dat geval is de praktijk genoodzaakt een bedrag van € 65,00 in rekening te brengen. U krijgt dan een factuur met het verzoek deze binnen 14 dagen te betalen.
Niet betalen factuur
Wanneer het voor u niet haalbaar is om de factuur binnen de daarvoor gestelde termijn te betalen zijn wij te allen tijde bereid daarover met u in gesprek te gaan en te kijken naar de mogelijkheden.
Op het moment dat u de factuur tot twee keer toe niet betaald en wij daarover geen contact met u kunnen leggen zullen wij de factuur, na een laatste 14-dagen brief, overdragen aan incassobureau Medicas. De betalingsvoorwaarden kunt u inzien door op de volgende link te klikken: https://medicas.net/Betalingsvoorwaarden/
Wachttijd
De wachttijd voor een kennismakingsgesprek wisselt en is terug te vinden op de home pagina. Tussen de intake en de start van de behandeling is geen wachttijd.
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de zogenaamde treeknormen).
Waarneming bij vakantie of ziekte
Praktijk Denmar wordt tijdens vakantie perioden waargenomen door collega mw. A. Gerritsen, psychotherapeut of door collega mw. drs. E. van Lith, psychotherapeut. Dit geldt alleen voor spoedeisende situaties van in behandeling zijnde cliënten.
Hoe te handelen bij een crisissituatie?
Praktijk Denmar heeft geen mogelijkheden voor opvang in crisis situaties. Neem bij een crisissituatie altijd contact op met uw huisarts 0f, wanneer het buiten de reguliere openingstijden is, met de HAP (huisartsenpost).
Klachtenregeling
Als professional houd ik me aan de beroepscode van het NIP en de LVVP. Wanneer u niet tevreden bent dan lijkt het me wijs dat we dit allereerst met elkaar bespreken zodat we samen tot een oplossing kunnen komen. Mocht dit geen opheldering en / of oplossing bieden dan kunt u contact opnemen met mijn collega mw. drs. A. Gerritsen, psychotherapeut. Mochten we er dan alsnog niet samen uitkomen dan kunt u overwegen een klacht in te dienen. Hoe dat in zijn werk gaat vindt u hier op de website van de LVVP.
Kwaliteitsstatuut
Het kwaliteitsstatuut van Praktijk Denmar voor 2022 is goedgekeurd. Om dit statuut in te zien kunt u hier klikken.
Privacy statement AVG
Vanaf 25 mei 2018 is iedereen die persoonsgegevens verwerkt verplicht zich te houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Via de privacy statement wordt u geïnformeerd hoe Praktijk Denmar omgaat met uw persoonsgegeven. Om dit statement in te zien kunt u hier klikken.
In de volgende bijlage kunt u meer lezen over de waarborging van uw privacy binnen praktijk Denmar, het verstrekken van informatie aan derden en de bewaartermijn van uw dossier. Om de bijlage te bekijken kunt u hier klikken.