Vergoedingen
Om een behandeling vergoed te krijgen van uw zorgverzekeraar heeft u een verwijzing van uw huisarts of een andere arts nodig. Wanneer u een dergelijke verwijzing niet heeft of misschien niet wil dan komen de kosten voor eigen rekening.
De praktijk levert generalistische basis GGZ (GBGGZ). Dit zit in het basispakket van uw zorgverzekering. Echter worden niet alle diagnoses meer vergoed. Zie het kopje ‘Zelfbetaler en niet verzekerde zorg’ hieronder.
Over vergoedingen kunt u meer lezen op de website van de LVVP.
Contracten met zorgverzekeraars
Voor het jaar 2020 heeft praktijk Denmar met één zorgverzekeraar een contract:
– Zilveren Kruis Achmea (incl. FBTO, Interpolis, De Friesland)
Voor het jaar 2019 heeft de praktijk contracten met de volgende zorgverzekeraars
– VRZ Zorginkoop (voorheen multizorg)
– De Friesland
– Zilveren Kruis
Wanneer u bij een andere partij verzekerd bent dan declareert u zelf uw kosten bij de verzekering. Deze is verplicht een deel van de kosten te vergoeden vanwege de BIG (Beroepen in de individuele gezondheidszorg) registratie van de behandelaar. De hoogte van uw vergoeding hangt af van uw polis. Bij een restitutiepolis worden de kosten meestal geheel gedekt. Met een naturapolis is die vergoeding lager.
Kosten voor cliënten
De cliënten die niet verzekerd zijn bij Zilveren Kruis Achmea zullen een gedeeltelijke vergoeding krijgen van hun verzekeraars. Dit bekent dat u een deel van de behandeling zelf betaalt. Hoe hoog dit bedrag is hangt af van de polis die u heeft. Bij een restitutiepolis hoeft u meestal niets zelf te betalen. Vraag dit voor de zekerheid na bij uw verzekeraar.
Iedereen in Nederland heeft een eigen risico van 385 euro. Wanneer u dit eigen risico nog niet gebruikt heeft voor 2020 dan zal uw zorgverzekering dit waarschijnlijk bij u in rekening brengen na het afronden van uw behandeling. Houd er dus rekening mee dat dit extra kosten kunnen zijn.
Behandeltarieven
De tarieven van de behandelingen zijn gebaseerd op de door de NZa vastgestelde normbedragen. Deze tarieven voor de Generalistische Basis GGZ (GB-GGZ) vindt u hier. Afhankelijk van uw polis kan het zijn dat uw verzekering niet het volledige NZa-tarief vergoedt. Het verschil betaalt u dan zelf bij. Daarnaast is het belangrijk dat u weet dat een intake gesprek qua kosten onder de prestatie ‘onvolledig behandeltraject’ valt.
Zelf betalen en niet verzekerde zorg
Niet alle ggz-behandelingen worden vergoed. Zo komt de diagnose aanpassingsstoornis niet meer voor vergoeding in aanmerking, evenals identiteitsproblemen en werk- en relatieproblemen.
Behandelingen die niet onder de verzekerde zorg vallen, moeten door de behandelaar via een zogenaamd overig product (ovp) in rekening worden gebracht bij de cliënt. Het ovp-tarief van 110,27 euro (NZA-tarief 2020) geldt voor een behandelsessie met een aaneengesloten tijdspanne. Daarbij wordt uitgegaan van een duur van 60 minuten per behandelgesprek, inclusief indirecte tijd. Duurt de aaneengesloten afspraak langer dan 60 minuten, dan mag de behandelaar het maximumtarief van € 110,27 niet overschrijden. De behandelaar maakt vooraf heldere afspraken met u over de duur per afspraak, de hoeveelheid directe en indirecte tijd en over het aantal behandelgesprekken. Dit is niet meer dan logisch aangezien de kosten voor eigen rekening komen.
Er bestaat geen ovp voor groepen of partnerrelatietherapie. Dus als er twee of meer mensen op gesprek komen, dan mag de behandelaar per persoon een ovp in rekening brengen.
Samenvattend: het maximumbedrag van € 110,27 geldt voor onverzekerd zorg, per cliënt, per aaneengesloten behandelgesprek van 60 minuten inclusief indirecte tijd. Hierover maakt de behandelaar voorafgaand aan de behandeling heldere afspraken met u omdat u zelf betaald.
‘No show’
Bij het niet verschijnen op een afspraak of wanneer u korter dan 24 uur van tevoren afzegt wordt de gereserveerde tijd niet meer door de zorgverzekeraar vergoed. In dat geval is de praktijk genoodzaakt een bedrag van € 65,00 in rekening te brengen. U krijgt dan een factuur met het verzoek deze binnen 14 dagen te betalen. Een in het weekend op de voicemail ingesproken bericht of een mail is een tijdige annulering zolang dit bericht op zijn minst 24 uur van tevoren is achtergelaten.
Niet betalen factuur
Wanneer het voor u niet haalbaar is om de factuur binnen de daarvoor gestelde termijn te betalen zijn wij te allen tijde bereid daarover met u in gesprek te gaan en te kijken naar de mogelijkheden.
Op het moment dat u de factuur tot twee keer toe niet betaald en wij daarover geen contact met u kunnen leggen zullen wij de factuur, na een laatste 14-dagen brief, overdragen aan incassobureau Medicas. De betalingsvoorwaarden kunt u inzien door op de volgende link te klikken: https://medicas.net/Betalingsvoorwaarden/
Wachttijd
De wachttijd voor een kennismakingsgesprek wisselt en is terug te vinden op de home pagina. Tussen de intake en de start van de behandeling is er geen wachttijd.
Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt, en dat de behandeling binnen 10 weken vanaf de intake is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de zogenaamde treeknormen).
Waarneming bij vakantie of ziekte
Praktijk Denmar wordt tijdens vakantie perioden waargenomen door collega mw. A. Gerritsen, psychotherapeut of door collega mw. drs. E. van Lith, psychotherapeut. Dit geldt alleen voor spoedeisende situaties van in behandeling zijnde cliënten.
Klachtenregeling
Als professional houd ik me aan de beroepscode van het NIP en de LVVP. Wanneer u niet tevreden bent dan lijkt het me wijs dat we dit allereerst met elkaar bespreken zodat we samen tot een oplossing kunnen komen. Mocht dit geen opheldering en / of oplossing bieden dan kunt u contact opnemen met mijn collega mw. drs. A. Gerritsen, psychotherapeut. Mochten we er dan alsnog niet samen uitkomen dan kunt u overwegen een klacht in te dienen. Hoe dat in zijn werk gaat vindt u hier op de website van de LVVP.
Kwaliteitsstatuut
Het kwaliteitsstatuut van Praktijk Denmar voor 2017 is goedgekeurd. Dit statuut is geldig tot en met 31 december 2020 en is ter inzage in de praktijk beschikbaar.
Privacy statement AVG
Vanaf 25 mei 2018 is iedereen die persoonsgegevens verwerkt verplicht zich te houden aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Via de privacy statement wordt u geïnformeerd hoe Praktijk Denmar omgaat met uw persoonsgegeven. Om dit statement in te zien kunt u hier klikken.
In de volgende bijlage kunt u meer lezen over de waarborging van uw privacy binnen praktijk Denmar, het verstrekken van informatie aan derden en de bewaartermijn van uw dossier. Om de bijlage te bekijken kunt u hier klikken.